by Barbara
Directed by Béatrice Agenin
Studio
Studio
Cabaret Barbara
2014-09-27 00:00:00 2014-11-02 00:00:00
The troupe continues its musical journey with Cabaret Barbara.
Béatrice Agenin gathers actors from all generations to step into the world of this exceptional artist. With their contrasting voices and temperaments, they sing this body of work marked by the personality of the artist Barbara. Her physique and unique timbre, with a phrasing that verged on chant, remain forever associated with the haunting melodies she composed. A dip into an immense repertoire in which we discover songs of youth full of yearning for love, but also funny, spirited pieces and the more profound compositions of the mature years.
Barbara, the author
Monique Serf, known as Barbara (1930-1997), was an author, composer and performing artist born in Paris into a Jewish family. After the upheavals of the war years, she began studying opera in Paris. She made her debut in cabarets in Brussels (Le Cheval Blanc) and Paris (La Rose rouge, Chez Moineau, L’Écluse) and then her breakthrough came with performances at Bobino and her first album, Barbara chante Barbara in 1965. A prolific career ensued, interspersed with collaborations with other greats of chanson (Brassens, Moustaki and Brel). Inseparable from her black piano, Barbara created a symbiotic and atypical relationship with her audience, creating an appeal that crossed generations. She built up a repertoire reflecting an intimate and sensitive view of the world, now enshrined among the classics. In the 1990s became an activist in the fight against AIDS.
Béatrice Agenin, the director
An actress and director, Béatrice Agenin was a pensionnaire and then a sociétaire of the Comédie-Française from 1974 to 1984. She has recently directed Lee Blessing’sIndependence andGoing to St. Ives, Molière’s The Learned Ladies, and Marivaux’s The Test and Les Sincères. For this cabaret, she wishes to focus on the poetry of Barbara’s lyrics and the stories, everyday emotions and small pleasures of life contained in her songs. By having these words resonate in the intimacy of the Studio-Théâtre we return to the Barbara of the early days, those of the cabarets, before she became the immense, indispensable icon, revealing, behind the melancholy, a brighter side to the work of the lady in black.
Direction artistique : Béatrice Agenin
Direction musicale : Benoît Urbain
Scénographie : Dominique Schmitt
Lumières : Robert Venturi
et les musiciens
Benoît Urbain : pianiste, accordéoniste
Paul Abirached : guitariste
Philippe Briegh : saxophoniste, violoniste, clarinettiste
Alain Grange : violoncelliste
pour les représentations de mars à juillet 2025
ATTENTION NOUVELLES DATES D'OUVERTURE :
JEU 23 JANV à partir de 11h
achat des places aux tarifs Cartes 2024-2025
MAR 28 JANV à partir de 11h
achat des places pour tous les publics individuels et les groupes
Sauf contrainte technique majeure, aucune place ne sera vendue aux guichets.
L’achat en ligne est vivement conseillé pour obtenir une réponse immédiate sur la disponibilité des dates des spectacles et du placement souhaités.
Chaque 15 janvier, la Comédie-Française célèbre l’anniversaire du « Patron » et lui rend hommage lors d’une cérémonie donnée à l’issue de la représentation Salle Richelieu.
Ce mercredi 15 janvier, c'est à la fin du Malade imaginaire que l’ensemble de la Troupe se réunira pour fêter Molière.
En raison du renforcement des mesures de sécurité dans le cadre du plan Vigipirate « Urgence attentat », nous vous demandons de vous présenter 30 minutes avant le début de la représentation afin de faciliter le contrôle.
Nous vous rappelons également qu’un seul sac (de type sac à main, petit sac à dos) par personne est admis dans l’enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française. Tout spectateur se présentant muni d’autres sacs (sac de courses, bagage) ou objets encombrants, se verra interdire l’entrée des bâtiments.