after Molière
Directed by Julie Deliquet
Richelieu
Richelieu
Jean-Baptiste,...
2022-06-17 20:30:00 2022-07-25 23:00:00
For her third production with the Troupe, after Vania and Fanny et Alexandre, Julie Deliquet stages the artistic rivalries that featured constantly in Molière’s life and in that of his troupe.
She focuses on 1662-1663 when the success of L’École des femmes at the Palais-Royal prompted a cabal to which the author replied with La Critique de L’École des femmes, in which he mocked his detractors in a furious debate set in a salon, and then L’Impromptu de Versailles, in which he shows himself directing a rehearsal. This textual material combined with historical information provides a mine of information enabling today’s Comédiens-Français to invent the daily life of their predecessors. Within a sort of theatrical inn in which public and private spheres meet, they embody Jean-Baptiste, at the moment of his marriage to Armande Béjart, but also the faithful Madeleine, the renowned Brécourt, Mlle Du Parc, future mistress of Racine, as well as Mlle de Brie, Du Croisy and La Grange – who were to become the first sociétaires of the Comédie-Française. The Salle Richelieu thus becomes a communal setting, a mini-society in the heart of seventeenth-century France formed by these strong personalities who gather in private after performing, sometimes still in stage costumes. The doors open onto moments of sharing and doubt, between budding loves and growing children. With this show, which blurs the boundaries between reality and fiction, the Troupe pays an intimate tribute to its patron, the leader of one of the first theatre collectives.
Julie Deliquet
After L’École des femmes (1662), La Critique de l’École des femmes and L’Impromptu de Versailles (1663)
Adaptation Julie Deliquet, Julie André, Agathe Peyrard
With the support of the Fondation pour la Comédie-Française
Le texte est publié à L’avant-scène théâtre, n°1525 (parution le 4 juillet 2022).
2:25 with intermission
Adaptation: Julie Deliquet, Julie André and Agathe Peyrard
Directed by: Julie Deliquet
Dramaturgy : Agathe Peyrard
Scenography: Éric Ruf and Julie Deliquet
Costumes: Julie Scobeltzine
Light: Vyara Stefanova
Sound: Vanessa Court
Artistic collaboration: Julie André
Scenography assistant: Zoé Pautet
Costume assistant: Yanis Verot de l’académie de la Comédie-Française
Angélique (alternately):
Paula Achache
Amalia Culiersi
Louisa Jedwab
Jeannot (alternately):
Marceau Adam Conan
Viggo Ferreira-Redier
Raphaël Sebah
2022-06-17 20:30:00
2022-06-17 20:30:00
de 5 à 43 €
2022-06-18 20:30:00
2022-06-18 20:30:00
de 5 à 43 €
2022-06-20 20:30:00
2022-06-20 20:30:00
de 5 à 43 €
2022-06-22 20:30:00
2022-06-22 20:30:00
de 5 à 43 €
2022-06-25 20:30:00
2022-06-25 20:30:00
de 5 à 43 €
2022-06-26 20:30:00
2022-06-26 20:30:00
de 5 à 43 €
2022-06-27 20:30:00
2022-06-27 20:30:00
de 5 à 43 €
2022-06-28 20:30:00
2022-06-28 20:30:00
de 5 à 43 €
2022-07-01 20:30:00
2022-07-01 20:30:00
de 5 à 43 €
2022-07-02 20:30:00
2022-07-02 20:30:00
de 5 à 43 €
2022-07-08 20:30:00
2022-07-08 20:30:00
de 5 à 43 €
2022-07-10 20:30:00
2022-07-10 20:30:00
de 5 à 43 €
2022-07-15 20:30:00
2022-07-15 20:30:00
de 5 à 43 €
2022-07-16 20:30:00
2022-07-16 20:30:00
de 5 à 43 €
2022-07-17 14:00:00
2022-07-17 14:00:00
de 5 à 43 €
2022-07-22 20:30:00
2022-07-22 20:30:00
de 5 à 43 €
2022-07-23 20:30:00
2022-07-23 20:30:00
de 5 à 43 €
2022-07-24 14:00:00
2022-07-24 14:00:00
de 5 à 43 €
2022-07-25 20:30:00
2022-07-25 20:30:00
de 5 à 43 €
La Comédie-Française lance la troisième édition du Salon des métiers du spectacle vivant en visioconférence ! La Comédie-Française est une véritable ruche de près de 80 métiers exercés par 450 personnes qui fabriquent chaque élément des 25 spectacles qu’elle présente chaque saison. Venez les découvrir !
POUR LA SAISON 24-25
En raison du renforcement des mesures de sécurité dans le cadre du plan Vigipirate « Urgence attentat », nous vous demandons de vous présenter 30 minutes avant le début de la représentation afin de faciliter le contrôle.
Nous vous rappelons également qu’un seul sac (de type sac à main, petit sac à dos) par personne est admis dans l’enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française. Tout spectateur se présentant muni d’autres sacs (sac de courses, bagage) ou objets encombrants, se verra interdire l’entrée des bâtiments.