Life of Galileo
by Bertolt Brecht
Directed by Éric Ruf
Richelieu
Richelieu
La Vie de Galilée
2019-06-07 20:30:00 2019-07-21 20:30:00
Almost thirty years after the last production of "Life of Galileo" at the Comédie-Française, which also marked the text’s entry into the Repertoire, Éric Ruf is interested in what the play has to say regarding the fundamental necessity of doubt.
“Today, 10 January 1610, mankind writes in its diary: Galileo abolishes heaven”: accompanied by a pupil, the mathematician Galileo studies the firmament through his telescope. Ten years earlier, the philosopher Giordano Bruno was burned in Rome for having maintained, on the basis of Copernicus’ work, that we live in an infinite and centreless universe. Through observation and calculation, Galileo seeks evidence for his hypothesis of a cosmic system in which the Earth is “an ordinary celestial body, one of thousands”. From Padua to Venice, the mathematician undermines certainties by confronting the power of a Church that wishes to hold onto its absolute power over the “crystal spheres” in which Ptolemy had contained the world up to that point. Galileo’s discoveries about astronomy and physics fascinate the people but the scientist recants under the threat of torture. The Inquisition got the better of him, but not of his science.
In this play, which has been described as prophetic – Brecht began writing it while in exile in Denmark in 1938 and finished it in 1955, the complexity of Galileo’s character stands out, as noted by Antoine Vitez: “I need neither to save him nor not to save him, I only need to show him.” Almost thirty years after its last production at the Comédie-Française, which also marked the text’s entry into the Repertoire, Éric Ruf follows Vitez by focusing on what the play has to say regarding the fundamental necessity of doubt. For this ensemble play in fifteen tableaux, he is reunited with Hervé Pierre, an “actor-world” who was his Peer Gynt in 2012. Far from treatise or simplification but embracing knowledge, credulity, faith, ethics and science, this portrait spanning a long trajectory in a man’s life, expresses the paradoxes of the conquest of the mind.
NEW PRODUCTION
With the patronage of Allianz France
2.40 (with interval)
Staging and s****cenography: Éric Ruf
Translation: Éloi Recoing
Costumes: Christian Lacroix
Lights: Bertrand Couderc
Original music: Vincent Leterme
Sound: Colombine Jacquemont
Choreographic work: Glysleïn Lefever
Artistic collaboration****: Léonidas Strapatsakis
Assistant stage manager: Alison Hornus
Assistant scenography: Julie Camus
Assistant costumes: Jean Philippe Pons
Assistant lights: Lila Meynard
Côme de Médicis, la Vieille Femme, la Première Dame de réputation internationale et Marchand
See biographySagredo et le Moine en colère
le Mathématicien, le Gros Prélat, Bellarmin, Vanni et Marchand (alternately)
See biographyle Conseiller, le Philosophe, le Très Vieux Cardinal, Mincio et le Moine cerbère
See biographyLe Mathématicien, le Gros Prélat, Bellarmin, Vanni et Marchand (alternately)
See biographyVirginia
l’Individu (1), Marchand, Homme de cour, Religieuse et Moine
Marchand, Dame de cour, Religieuse, Moine et Dame de réputation Internationale
Marchand, Dame de cour, Religieuse, Moine et Dame de réputation internationale
Marchand, Dame de cour, Religieuse, Moine et Dame de réputation internationale
Giuseppe, Marchand, Homme de cour, Religieuse, Moine et L’Individu (2)
Gaffone, Marchand, Homme de cour, Religieuse et Moine
Marchand, Dame de cour, Religieuse, Moine et Dame de réputation internationale
Marchand, Dame de cour, Religieuse, Moine et Dame de réputation internationale
Marchand, Homme de cour, Religieuse et Moine
2019-06-06 20:30:00
2019-06-06 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-06-07 20:30:00
2019-06-07 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-06-08 20:30:00
2019-06-08 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-06-09 20:30:00
2019-06-09 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-06-11 20:30:00
2019-06-11 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-06-12 20:30:00
2019-06-12 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-06-14 20:30:00
2019-06-14 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-06-17 20:30:00
2019-06-17 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-06-18 20:30:00
2019-06-18 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-06-20 20:30:00
2019-06-20 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-06-22 14:00:00
2019-06-22 14:00:00
de 5 à 43 €
2019-06-23 20:30:00
2019-06-23 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-06-24 20:30:00
2019-06-24 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-06-26 20:30:00
2019-06-26 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-06-29 20:30:00
2019-06-29 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-06-30 14:00:00
2019-06-30 14:00:00
de 5 à 43 €
2019-07-04 20:30:00
2019-07-04 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-07-05 20:30:00
2019-07-05 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-07-06 20:30:00
2019-07-06 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-07-07 20:30:00
2019-07-07 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-07-11 20:30:00
2019-07-11 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-07-15 20:30:00
2019-07-15 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-07-17 20:30:00
2019-07-17 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-07-19 20:30:00
2019-07-19 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-07-21 20:30:00
2019-07-21 20:30:00
de 5 à 43 €
pour les représentations de mars à juillet 2025
JEU 16 JANV à partir de 11h
achat des places aux tarifs Cartes 2024-2025
MER 22 JANV à partir de 11h
achat des places pour tous les publics individuels et les groupes
Sauf contrainte technique majeure, aucune place ne sera vendue aux guichets.
L’achat en ligne est vivement conseillé pour obtenir une réponse immédiate sur la disponibilité des dates des spectacles et du placement souhaités.
En raison du renforcement des mesures de sécurité dans le cadre du plan Vigipirate « Urgence attentat », nous vous demandons de vous présenter 30 minutes avant le début de la représentation afin de faciliter le contrôle.
Nous vous rappelons également qu’un seul sac (de type sac à main, petit sac à dos) par personne est admis dans l’enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française. Tout spectateur se présentant muni d’autres sacs (sac de courses, bagage) ou objets encombrants, se verra interdire l’entrée des bâtiments.