Richelieu
L'Avare
2024-09-18 00:00:00 2025-01-01 00:00:00
TicketsHarpagon plans to marry off his daughter Élise – without a dowry – to a rich merchant old enough to be her father, and his son Cléante to a wealthy widow.
Obviously, neither of them wants to go through with it. As the author of the play, Molière, who played the part of Harpagon when L’Avare (The Miser) premiered in 1668 at the Théâtre du Palais-Royal, took the side of young love against paternal authority. Valère, the man Elise is in love with, infiltrates the household masquerading as a servant, while Cléante pines after Mariane, oblivious to the fact his father intends to marry her. The theme of forced marriage is completed by that of father-son conflicts and the quest for eternal youth, a noteworthy fact according to Lilo Baur, who has already directed Feydeau’s Puce à l’oreille on that very stage, and who is currently working on Agatha Christie’s The Mousetrap, which will premiere at the Théâtre du Vieux-Colombier at the end of the season. She set the play by Lake Geneva, her birthplace, during the post-war years, a period close to us but still far from today’s standards regarding the emancipation of women, from parents and from society. She draws the threads of her lively production from this unscrupulous usurer who keeps his wealth in a chest, “just like the big banks, with all those gold bars and jewels locked up in safes as if in mausoleums”. Gifted with overflowing imagination when it comes to directing, she incorporates improv to her work to exploit the situational comedy of legendary scenes, from the rifling through the valet’s pockets to the stolen chest, and highlights “the exacerbated feelings of youth, whether inlove or in rage”.
This show premiered on April 1, 2022 at the Salle Richelieu
On DVD
Available in the Shop
QUELLE COMÉDIE ! LE PODCAST
Les lundis à 8h sur Spotify, Deezer et Apple Podcast
1 Jouer Molière
Avec Laurent Stocker et Guillaume Gallienne par Béline Dolat
Directed by : Lilo Baur
Scenography: Bruno de Lavenère
Costumes: Agnès Falque
Lighting: Nathalie Perrier
Original music and assistant director: Mich Ochowiak
Maître Simon, courtier, Dame Claude, servante d'Harpagon et le Commissaire
See biographyLa Merluche, laquais d'Harpagon
Brindavoine, laquais d'Harpagon et le Clerc
and Comédie-Française Academy actors and actresses
Édouard Blaimont: La Merluche, laquais d'Harpagon
Gabriel Draper: Brindavoine,laquais d'Harpagon et le Clerc
2024-11-23 14:00:00
2024-11-23 14:00:00
de 6 à 44 €
2024-11-25 20:30:00
2024-11-25 20:30:00
de 6 à 44 €
2024-12-01 20:30:00
2024-12-01 20:30:00
de 6 à 40 €
2024-12-02 20:30:00
2024-12-02 20:30:00
de 6 à 44 €
2024-12-08 20:30:00
2024-12-08 20:30:00
de 6 à 40 €
2024-12-15 20:30:00
2024-12-15 20:30:00
de 6 à 40 €
2024-12-16 20:30:00
2024-12-16 20:30:00
de 6 à 44 €
2024-12-22 20:30:00
2024-12-22 20:30:00
de 6 à 40 €
2024-12-25 14:00:00
2024-12-25 14:00:00
de 6 à 40 €
2024-12-27 14:00:00
2024-12-27 14:00:00
de 6 à 44 €
2025-01-01 14:00:00
2025-01-01 14:00:00
de 6 à 44 €
La Comédie-Française lance la troisième édition du Salon des métiers du spectacle vivant en visioconférence ! La Comédie-Française est une véritable ruche de près de 80 métiers exercés par 450 personnes qui fabriquent chaque élément des 25 spectacles qu’elle présente chaque saison. Venez les découvrir !
POUR LA SAISON 24-25
En raison du renforcement des mesures de sécurité dans le cadre du plan Vigipirate « Urgence attentat », nous vous demandons de vous présenter 30 minutes avant le début de la représentation afin de faciliter le contrôle.
Nous vous rappelons également qu’un seul sac (de type sac à main, petit sac à dos) par personne est admis dans l’enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française. Tout spectateur se présentant muni d’autres sacs (sac de courses, bagage) ou objets encombrants, se verra interdire l’entrée des bâtiments.