The Last Days of Mankind
by Karl Kraus
Directed by David Lescot
Vx-Colombier
Vx-Colombier
Les Derniers jours de...
2016-01-27 00:00:00 2016-02-28 00:00:00
Karl Kraus and David Lescot. The first who observed Europe tearing itself apart from Vienna. The second who has placed war and the great upheavals of mankind at the heart of his work.
Karl Kraus / David Lescot.
The first, a playwright, poet and satirical journalist who observed Europe tearing itself apart from Vienna, capital of an Austro-Hungarian Empire that would be wiped off the map in 1918. The second, a theatre practitioner –variously as playwright, director, and composer– who has placed history, war and the great upheavals of mankind at the heart of his work. Between 1915 and 1917, Karl Kraus wrote The Last Days of Mankind, a monumental, multiform play, neither synthesis nor invective, in which he leaves it to his era to accuse itself, to dishonour itself, and to the multiple parties responsible to point the finger at themselves. From The Central Commission for Children, about the summer camps for the children of Jewish communists, to Those Who Remain, based on the testimonies of two survivors of the Warsaw Ghetto, David Lescot constantly questions our memory. Regarding Kraus, he states, “The Last Days of Mankind has become a document for us, a valuable archive, and due to its poetic dimension and the scope of his project, it is also much more than that. Imagination seconds observation in this play; it is the work of an observant imagination, equal to the event it describes, the greatest text to come out of the First World War.”
Conception et mise en scène : David Lescot
Traduction : Jean-Louis Besson et Heinz Schwarzinger
Scénographie : Alwyne de Dardel
Costumes : Sylvette Dequest
Lumières : Laïs Foulc
Vidéo : Serge Meyer
Conseiller artistique aux images d’archives : Laurent Véray
Maquillages et coiffures : Catherine Nicolas
Collaboratrice à la mise en scène : Charlotte Lagrange
Assistante aux costumes : Magali Perrin-Toinin
and with
Piano: Damien Lehman
La Comédie-Française lance la troisième édition du Salon des métiers du spectacle vivant en visioconférence ! La Comédie-Française est une véritable ruche de près de 80 métiers exercés par 450 personnes qui fabriquent chaque élément des 25 spectacles qu’elle présente chaque saison. Venez les découvrir !
POUR LA SAISON 24-25
En raison du renforcement des mesures de sécurité dans le cadre du plan Vigipirate « Urgence attentat », nous vous demandons de vous présenter 30 minutes avant le début de la représentation afin de faciliter le contrôle.
Nous vous rappelons également qu’un seul sac (de type sac à main, petit sac à dos) par personne est admis dans l’enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française. Tout spectateur se présentant muni d’autres sacs (sac de courses, bagage) ou objets encombrants, se verra interdire l’entrée des bâtiments.