by Victor Hugo
Directed by Denis Podalydès
Richelieu
Richelieu
Lucrèce Borgia
2024-01-17 20:30:00 2024-04-01 23:00:00
A key work of Hugolian theatre, the author’s “most powerful” play according to George Sand, Lucrèce Borgia was added to the Répertoire in 1918.
“And now mingle with all this moral deformity a pure feeling, [...] maternal love; inside your monster, put a mother and the monster will make you cry” states the preface. The director was inspired by Antoine Vitez’s 1985 staging in Avignon, and follows Hugo’s lyricism so as to “better descend into this shadowy abyss that is Lucrèce Borgia, an ambivalent and subversive tragedy, a sort of monster of beauty and impropriety” in order to recreate the poetic violence of the incestuous drama. The play calls for a scale of gesture, feeling and acting that accepts ridicule and exaggeration, that does not hold back from embracing the grotesque and the sublime. “Hugo stretches this tension in every scene to accentuate contrasts. It is clearly from Shakespeare that Hugo borrowed this fundamental law of drama.”
The opening scene shows a gondola in which a group of bedraggled men, their faces covered by grotesque masks, tell the story of the infamous Borgia family, recounting how the two brothers Cesare and Juan killed each other for the love of their sister Lucrezia. Hugo has deformed historical reality here to better adapt it to his dramatic vision, depicting Lucrezia as tarnished by fratricide and transformed into a monster floored by its maternal love: “The use of disguise and masks comes from both the play and the desire to make Lucrezia an allegory of the pariah rather than a dramatic heroine.” adds Denis Podalydès.
This show premiered on May 24, 2014 at the Salle Richelieu.
Directed by: Denis Podalydès
Scenography: Éric Ruf
Costumes: Christian Lacroix
Lights: Stéphanie Daniel
Sound: Bernard Valléry
Choreography: Kaori Ito
Make-up and VFX: Dominique Colladant
Masks: Louis Arene
Direction assistant: Alison Hornus
Scenography assistant: Dominique Schmitt
Make-up assistnt: Laurence Aué and Muriel Baurens
Ascanio Petrucci
Astolfo et Montefeltro
Femmes et Soldats
Femmes et Soldats
Femmes et Soldats
and the Comédie-Française Academy actors.
2024-01-17 20:30:00
2024-01-17 20:30:00
de 6 à 45 €
2024-01-18 20:30:00
2024-01-18 20:30:00
de 6 à 45 €
2024-01-20 20:30:00
2024-01-20 20:30:00
de 6 à 49 €
2024-01-21 20:30:00
2024-01-21 20:30:00
de 6 à 41 €
2024-01-27 20:30:00
2024-01-27 20:30:00
de 6 à 49 €
2024-01-28 20:30:00
2024-01-28 20:30:00
de 6 à 41 €
2024-01-29 20:30:00
2024-01-29 20:30:00
de 6 à 45 €
2024-02-02 20:30:00
2024-02-02 20:30:00
de 6 à 49 €
2024-02-04 14:00:00
2024-02-04 14:00:00
de 6 à 45 €
2024-02-09 20:30:00
2024-02-09 20:30:00
de 6 à 49 €
2024-02-13 20:30:00
2024-02-13 20:30:00
de 6 à 45 €
2024-02-14 20:30:00
2024-02-14 20:30:00
de 6 à 45 €
2024-02-19 20:30:00
2024-02-19 20:30:00
de 6 à 45 €
2024-02-20 20:30:00
2024-02-20 20:30:00
de 6 à 45 €
2024-02-24 14:00:00
2024-02-24 14:00:00
de 6 à 41 €
2024-02-26 20:30:00
2024-02-26 20:30:00
de 6 à 45 €
2024-03-03 14:00:00
2024-03-03 14:00:00
de 6 à 45 €
2024-03-04 20:30:00
2024-03-04 20:30:00
de 6 à 45 €
2024-03-05 20:30:00
2024-03-05 20:30:00
de 6 à 45 €
2024-03-08 20:30:00
2024-03-08 20:30:00
de 6 à 49 €
2024-03-09 20:30:00
2024-03-09 20:30:00
de 6 à 49 €
2024-03-13 20:30:00
2024-03-13 20:30:00
de 6 à 45 €
2024-03-16 20:30:00
2024-03-16 20:30:00
de 6 à 49 €
2024-03-17 14:00:00
2024-03-17 14:00:00
de 6 à 45 €
2024-03-19 20:30:00
2024-03-19 20:30:00
de 6 à 45 €
2024-03-23 20:30:00
2024-03-23 20:30:00
de 6 à 49 €
2024-03-24 20:30:00
2024-03-24 20:30:00
de 6 à 41 €
2024-04-01 20:30:00
2024-04-01 20:30:00
de 6 à 45 €
La Comédie-Française lance la troisième édition du Salon des métiers du spectacle vivant en visioconférence ! La Comédie-Française est une véritable ruche de près de 80 métiers exercés par 450 personnes qui fabriquent chaque élément des 25 spectacles qu’elle présente chaque saison. Venez les découvrir !
POUR LA SAISON 24-25
En raison du renforcement des mesures de sécurité dans le cadre du plan Vigipirate « Urgence attentat », nous vous demandons de vous présenter 30 minutes avant le début de la représentation afin de faciliter le contrôle.
Nous vous rappelons également qu’un seul sac (de type sac à main, petit sac à dos) par personne est admis dans l’enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française. Tout spectateur se présentant muni d’autres sacs (sac de courses, bagage) ou objets encombrants, se verra interdire l’entrée des bâtiments.