Lucrèce Borgia

Lucrezia Borgia
by Victor Hugo
Directed by Denis Podalydès

Richelieu

14 April 19 July 2015

Richelieu

Lucrèce Borgia

2015-04-14 00:00:00 2015-07-19 00:00:00

Ferrara is ruled by the sinister and pernicious Lucretia Borgia, a woman of power, her hands stained with blood and her body by incest, who has added fratricide to the Borgia family’s crimes.

Gennaro, the fruit of her union with her brother, is unaware of his parents’ identity. During a ball in Venice, Gennaro courts a masked beauty before discovering, to his horror, the face of Lucretia, trembling with love for the son she approaches secretly, under cover of the carnival. Stung by the insults of Gennaro’s friends who unmask her, and suspected of adultery by her husband Don Alfonso, Lucretia sets in motion a harrowing revenge whose implacable intent is inextricably linked to the fate of her son.


Victor Hugo, the author
In 1832, three years after the censorship of Marion Delorme and the momentous Hernani, “battle” between supporters of classicism and romanticism, Victor Hugo (1802-1885) wrote Lucretia Borgia and one month later The King’s Fool. “Born at the same time in the same place of the heart” (Preface), the two plays differ in their form and destiny. The King’s Fool was banned by royal authority after the first performance at the Comédie-Française while Lucretia Borgia, whose rehearsals Hugo diligently attended, enjoyed a successful run at the Théâtre de la Porte Saint-Martin. Hugo distorted the historical facts and adapted them to his dramatic vision by attributing the crime of fratricide to Lucretia rather than to Caesar Borgia. The fine, literary, patron of the arts is thus transformed into a monster of maternal love. Considered by George Sand as Hugo’s “most powerful” work, Lucretia Borgia, the embodiment of a “theatre of cruelty” as conceived by Antonin Artaud, represents for its author a victory over royal power and censorship.

Denis Podalydès, the director
Denis Podalydès joined the Comédie-Française in 1997 and became its 505th sociétaire in 2000. He returns to the Romantic century for his third staging at the Comédie-Française after Cyrano de Bergerac (2006) and Fantasio (2008). For him, Victor Hugo’s appeal lies in his impetuous, theatrical language, “fully saturated with dreams” and devoid of restraint, in which rhetorical excess compounds moral debauchery. The staging by Vitez (1985), which he described as “carved into the very flesh of night”, fuelled Denis Podalydès’ desire to let himself be guided by Hugo’s lyricism so as to “descend more profoundly into the dark abyss of Lucretia Borgia, an ambivalent and subversive tragedy, a sort of monster of beauty and impropriety” and return to the “poetic violence of the melodrama”.

Accessibility
This show is accessible to deaf and hard of hearing people
19/05/2015 - 20:30
24/05/2015 - 14:00

Duration

2:10 WITHOUT INTERMISSION

Venue
logo-richelieu

Creative team

Direction****: Denis Podalydès
Direction assistant****: Alison Hornus
Scenography****: Éric Ruf
Scenography assistant****: Dominique Schmitt
Costumes****: Christian Lacroix
Lights****: Stéphanie Daniel
Sound design****: Bernard Vallery
Make-up and VFX****: Dominique Colladant
Make-up assistant****: Laurence Aué and Muriel Baurens
Masks****: Louis Arene
Choreography****: Kaori Ito

Distribution

the company

The Comédie-Française Academy

  • pushvalentinrolland1415

    Valentin
    Rolland

    Ascanio

  • pushclaireboust

    Claire
    Boust

    Trois Femmes et Trois Soldats

  • pushcharlottefermand

    Charlotte
    Fermand

    Trois Femmes et Trois Soldats

  • pushsolennlouer

    Solenn
    Louër

    Trois Femmes et Trois Soldats

  • Lunettes connectées disponibles à la Salle Richelieu

  • Découvrez

    la saison 24-25

SALON DES MÉTIERS

La Comédie-Française lance la troisième édition du Salon des métiers du spectacle vivant en visioconférence ! La Comédie-Française est une véritable ruche de près de 80 métiers exercés par 450 personnes qui fabriquent chaque élément des 25 spectacles qu’elle présente chaque saison. Venez les découvrir !


CHÈQUES-CADEAUX

Les chèques-cadeaux seront mis en vente mercredi 4 décembre, à partir de 11h sur notre site Internet, par téléphone au 01 44 58 15 15 et aux guichets de la Salle Richelieu.

D'une valeur de 30 €, 50 € et 80 €, les chèques-cadeaux vous permettent d'offrir des places de spectacles dans nos trois salles (Salle Richelieu, Théâtre du Vieux-Colombier, Studio-Théâtre) et des entrées pour les visites individuelles (familles ou historiques) de la Salle Richelieu.
Ils ne constituent pas une place : toute personne détentrice d’un chèque-cadeau devra au préalable effectuer une réservation, dans la limite des places disponibles.

Les chèques-cadeaux 2024-2025 sont valables pour les représentations et les visites de décembre 2024 jusqu'au 14 janvier 2026. Ils ne sont pas remboursables.


VIGIPIRATE

En raison du renforcement des mesures de sécurité dans le cadre du plan Vigipirate « Urgence attentat », nous vous demandons de vous présenter 30 minutes avant le début de la représentation afin de faciliter le contrôle.

Nous vous rappelons également qu’un seul sac (de type sac à main, petit sac à dos) par personne est admis dans l’enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française. Tout spectateur se présentant muni d’autres sacs (sac de courses, bagage) ou objets encombrants, se verra interdire l’entrée des bâtiments.

vigipirate-urgenceattentat2