Lucrezia Borgia
by Victor Hugo
Directed by Denis Podalydès
Richelieu
Richelieu
Lucrèce Borgia
2018-10-01 20:30:00 2019-04-01 20:30:00
Denis Podalydès follows Hugo’s lyricism so as to “better descend into this shadowy abyss that is Lucrèce Borgia, an ambivalent and subversive tragedy, a sort of monster of beauty and impropriety”.
A key work of Hugolian theatre, the author’s “most powerful” play according to George Sand, Lucrèce Borgia entered the Repertoire in 1918. “And now mingle with all this moral deformity a pure feeling, [...] maternal love; inside your monster, put a mother and the monster will make you cry” states the preface. The director was inspired by Antoine Vitez’s staging in Avignon in 1985 to follow Hugo’s lyricism so as to “better descend into this shadowy abyss that is Lucrèce Borgia, an ambivalent and subversive tragedy, a sort of monster of beauty and impropriety” in order to recreate the poetic violence of the incestuous drama. The play calls for a scale of gesture, feeling and acting that accepts ridicule and exaggeration, that does not hold back from embracing the grotesque and the sublime. “Hugo stretches this tension in every scene to accentuate contrasts. It is clearly from Shakespeare that Hugo borrowed this fundamental law of drama.” The opening scene shows a gondola in which a group of bedraggled men, their faces covered by grotesque masks, tell the story of the infamous Borgia family, recounting how the two brothers Cesare and Juan killed each other for the love of their sister Lucrezia. Hugo has deformed historical reality here to better adapt it to his dramatic vision, depicted Lucrezia as tarnished by fratricide and transformed into a monster by the force of maternal love: “the use of disguise and masks in the staging comes from both the play and the desire to make Lucrezia less a dramatic heroine than an allegory of the pariah” adds Denis Podalydès.
In cinemas
Pathé Live: 18 October
2:10 WITHOUT INTERMISSION
Directed by: Denis Podalydès
Scenography: Éric Ruf
Costumes: Christian Lacroix
Lights: Stéphanie Daniel
Sound: Bernard Valléry
Choreography: Kaori Ito
Make-up and VFX: Dominique Colladant
Masks: Louis Arene
Direction assistant: Alison Hornus
Scenography assistant: Dominique Schmitt
Make-up assistnt: Laurence Aué and Muriel Baurens
Astolfo and Montefeltro (Alternating)
Ascanio
A Woman and a Soldier
A Woman and a Soldier
A Woman and a Soldier
2019-01-27 20:30:00
2019-01-27 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-02-03 14:00:00
2019-02-03 14:00:00
de 5 à 43 €
2019-02-16 20:30:00
2019-02-16 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-02-18 20:30:00
2019-02-18 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-02-24 20:30:00
2019-02-24 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-02-27 20:30:00
2019-02-27 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-03-02 20:30:00
2019-03-02 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-03-05 20:30:00
2019-03-05 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-03-09 14:00:00
2019-03-09 14:00:00
de 5 à 43 €
2019-03-12 20:30:00
2019-03-12 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-03-16 20:30:00
2019-03-16 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-03-21 20:30:00
2019-03-21 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-03-24 14:00:00
2019-03-24 14:00:00
de 5 à 43 €
2019-03-25 20:30:00
2019-03-25 20:30:00
de 5 à 43 €
2019-03-30 14:00:00
2019-03-30 14:00:00
de 5 à 43 €
2019-04-01 20:30:00
2019-04-01 20:30:00
de 5 à 43 €
pour les représentations de mars à juillet 2025
JEU 16 JANV à partir de 11h
achat des places aux tarifs Cartes 2024-2025
MER 22 JANV à partir de 11h
achat des places pour tous les publics individuels et les groupes
Le calendrier sera disponible fin décembre sur notre site Internet
Sauf contrainte technique majeure, aucune place ne sera vendue aux guichets.
L’achat en ligne est vivement conseillé pour obtenir une réponse immédiate sur la disponibilité des dates des spectacles et du placement souhaités.
En raison du renforcement des mesures de sécurité dans le cadre du plan Vigipirate « Urgence attentat », nous vous demandons de vous présenter 30 minutes avant le début de la représentation afin de faciliter le contrôle.
Nous vous rappelons également qu’un seul sac (de type sac à main, petit sac à dos) par personne est admis dans l’enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française. Tout spectateur se présentant muni d’autres sacs (sac de courses, bagage) ou objets encombrants, se verra interdire l’entrée des bâtiments.