after Euripide
Translated by Florence Dupont
Adaptated and directed by Lisaboa Houbrechts
Richelieu
Richelieu
Médée
2023-05-12 20:30:00 2023-07-24 23:30:00
With his "Medea", Euripides was the first dramatist to make this character the murderer of her own children.
Medea, the daughter of King of Colchis and an Oceanid, uses herpowers to help Jason, with whom she has fallen in love, to capture the GoldenFleece. However Jason abandons the woman who sacrificed her brother and fatherfor him in order to marry the daughter of Creon, king of Corinth, where theyhave found refuge. Medea’s then vows to destroy her own house and her threathangs over the whole play. She uses the day Creon gives her before exiling herto carry out her fateful revenge. She poisons the princess and the king, takesthe lives of her own children and flies away on a winged chariot to the kingdomof Aegeus. By focusing his drama on this powerful female character who killswithout the intervention of the gods, Euripides created an infanticide that hashaunted the history of Western art to this day.
A product of the P.U.L.S. scheme (a four-year programme designedto lead young artists to create projects for big stages) created at theToneelhuis in Antwerp by Guy Cassiers, Lisaboa Houbrechts has collaborated withthe choreographer Alain Platel and the director Ivo van Hove and is due to bringher production of Bruegel to France in June 2022, to the Grande Halle deLa Villette, as well as Pépé Chat ou Comment Dieu a disparu to the MC93 inMarch 2023. From this ancient text – which entered the Repertoire in 1981 and hasnever been performed since – she offers a free adaptation in which Medea defiesthe authority of a feminised Jason. The Flemish author and director develops atheatre of the body and metaphors, translating the texts into a language thatborrows from music and the visual arts, the intimate and the monumental. Byabandoning the chronology of the myth in favour of an inner time, she engages areflection on Medea, the woman goddess, victim and murderer, a woman whotransgresses the law, a woman who kills the mother within her, who freesherself from her earthly bonds and transfigures human pain.
with the generous support of Aline Foriel-Destezet, great ambassador of artistic creation
and with the support of the Fondation pour la Comédie-Française
New production
Adapted and directed by: Lisaboa Houbrechts
Dramaturgy: Simon Hatab
Scenography: Clémence Bezat
Costumes: Anna Rizza
Lights: Fabiana Piccioli
Original music: Niels Van Heertum
Chants: Jérôme Bertier
Sounds: Jeroen Kenens
Choregraphic work : Tijen Lawton
Makeup: Céline Regnard
Direction assistant: Céline Gaudier
Scenography assistant: Nina Coulais de l’académie de la Comédie-Française
Costumes assistant : Clément Desoutter de l’académie de la Comédie-Française
le Chœur de Colchide et le Chœur d’Athènes
le Chœur de Colchide et le Chœur d’Athènes
le Chœur de Colchide et le Chœur d’Athènes
2023-05-12 20:30:00
2023-05-12 20:30:00
de 6 à 49 €
2023-05-13 20:30:00
2023-05-13 20:30:00
de 6 à 49 €
2023-05-15 20:30:00
2023-05-15 20:30:00
de 6 à 45 €
2023-05-17 20:30:00
2023-05-17 20:30:00
de 6 à 45 €
2023-05-18 14:00:00
2023-05-18 14:00:00
de 6 à 41 €
2023-05-19 20:30:00
2023-05-19 20:30:00
de 6 à 49 €
2023-05-20 14:00:00
2023-05-20 14:00:00
de 6 à 41 €
2023-05-21 20:30:00
2023-05-21 20:30:00
de 6 à 41 €
2023-05-23 20:30:00
2023-05-23 20:30:00
de 6 à 45 €
2023-05-24 20:30:00
2023-05-24 20:30:00
de 6 à 45 €
2023-05-25 20:30:00
2023-05-25 20:30:00
de 6 à 45 €
2023-05-28 20:30:00
2023-05-28 20:30:00
de 6 à 41 €
2023-05-29 14:00:00
2023-05-29 14:00:00
de 6 à 41 €
2023-05-30 20:30:00
2023-05-30 20:30:00
de 6 à 45 €
2023-05-31 20:30:00
2023-05-31 20:30:00
de 6 à 45 €
2023-06-03 14:00:00
2023-06-03 14:00:00
de 6 à 41 €
2023-06-04 14:00:00
2023-06-04 14:00:00
de 6 à 45 €
2023-06-07 20:30:00
2023-06-07 20:30:00
de 6 à 45 €
2023-06-09 20:30:00
2023-06-09 20:30:00
de 6 à 49 €
2023-06-10 20:30:00
2023-06-10 20:30:00
de 6 à 49 €
2023-06-11 20:30:00
2023-06-11 20:30:00
de 6 à 41 €
2023-06-12 20:30:00
2023-06-12 20:30:00
de 6 à 45 €
2023-06-14 20:30:00
2023-06-14 20:30:00
de 6 à 45 €
2023-06-17 14:00:00
2023-06-17 14:00:00
de 6 à 41 €
2023-06-18 14:00:00
2023-06-18 14:00:00
de 6 à 45 €
2023-06-24 20:30:00
2023-06-24 20:30:00
de 6 à 49 €
2023-06-26 20:30:00
2023-06-26 20:30:00
de 6 à 45 €
2023-07-01 14:00:00
2023-07-01 14:00:00
de 6 à 41 €
2023-07-04 20:30:00
2023-07-04 20:30:00
de 6 à 45 €
2023-07-08 20:30:00
2023-07-08 20:30:00
de 6 à 49 €
2023-07-11 20:30:00
2023-07-11 20:30:00
de 6 à 45 €
2023-07-15 20:30:00
2023-07-15 20:30:00
de 6 à 49 €
2023-07-17 20:30:00
2023-07-17 20:30:00
de 6 à 45 €
2023-07-19 20:30:00
2023-07-19 20:30:00
de 6 à 45 €
2023-07-22 14:00:00
2023-07-22 14:00:00
de 6 à 41 €
2023-07-24 20:30:00
2023-07-24 20:30:00
de 6 à 45 €
La Comédie-Française lance la troisième édition du Salon des métiers du spectacle vivant en visioconférence ! La Comédie-Française est une véritable ruche de près de 80 métiers exercés par 450 personnes qui fabriquent chaque élément des 25 spectacles qu’elle présente chaque saison. Venez les découvrir !
Les chèques-cadeaux seront mis en vente mercredi 4 décembre, à partir de 11h sur notre site Internet, par téléphone au 01 44 58 15 15 et aux guichets de la Salle Richelieu.
D'une valeur de 30 €, 50 € et 80 €, les chèques-cadeaux vous permettent d'offrir des places de spectacles dans nos trois salles (Salle Richelieu, Théâtre du Vieux-Colombier, Studio-Théâtre) et des entrées pour les visites individuelles (familles ou historiques) de la Salle Richelieu.
Ils ne constituent pas une place : toute personne détentrice d’un chèque-cadeau devra au préalable effectuer une réservation, dans la limite des places disponibles.
Les chèques-cadeaux 2024-2025 sont valables pour les représentations et les visites de décembre 2024 jusqu'au 14 janvier 2026. Ils ne sont pas remboursables.
En raison du renforcement des mesures de sécurité dans le cadre du plan Vigipirate « Urgence attentat », nous vous demandons de vous présenter 30 minutes avant le début de la représentation afin de faciliter le contrôle.
Nous vous rappelons également qu’un seul sac (de type sac à main, petit sac à dos) par personne est admis dans l’enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française. Tout spectateur se présentant muni d’autres sacs (sac de courses, bagage) ou objets encombrants, se verra interdire l’entrée des bâtiments.