The Father
by August Strindberg
Directed by Arnaud Desplechin
Richelieu
Richelieu
Père
2016-10-07 00:00:00 2016-12-04 00:00:00
For his first staging at the theatre in 2015, the filmmaker Arnaud Desplechin chose Strindberg’s The Father, a work he has carried with him for a long time.
Less frequently performed than Miss Julie and The Dance of Death, the infernal, confined drama of The Father beautifully illustrates what Strindberg described as “the war that men as individuals perpetually engage in: ‘the struggle of minds’” through a couple whose initial rift arises from a disagreement concerning their daughter’s education.
This “conversation between man and woman” as the director presents it, is primarily a conversation of love: “Laura and Adolphe don’t know how to stop talking and hurting each other because they don’t know how to stop loving each other. They continue to talk to each other, while at war with each other, they continue to love each other, and we all share this fault.” Thus there is no guilty party in this tragedy, only beings who continually fail to understand each other, to agree, until their family is destroyed – the price to be paid for Laura to be freed, to the point of madness. In an intimate reading, Arnaud Desplechin pays tribute to Ingmar Bergman and Patrice Kerbrat, whose production of The Father on this same stage in 1991 left a deep impression on him. He is reunited with the Troupe with whom, as a filmmaker he has enjoyed a genuine companionship since 1996.
Mise en scène : Arnaud Desplechin
Texte français : Arthur Adamov
Scénographie : Rudy Sabounghi
Costumes : Caroline de Vivaise
Lumière : Dominique Bruguière
Son : Philippe Cachia
Collaboration artistique : Stéphanie Cléau
Assistant éclairagiste : François Thouret
Margret, la vieille nourrice du capitaine (en alternance)
Sward, ordonnance du capitaine
Cher public,
Nous tenons à vous présenter nos sincères excuses pour l’incident technique survenu le 23 janvier dernier lors de l’ouverture des ventes. Nous sommes conscients des désagréments que cela a pu causer et regrettons profondément cette situation.
Nous avons travaillé activement pour résoudre le problème et vous tenir informés dans les meilleurs délais après avoir identifié la cause et l’impact du dysfonctionnement.
Votre espace personnel reste encore actuellement indisponible et nous mettons tout en œuvre pour en rétablir l’accès au plus tôt.
Vos billets seront envoyés par courriel le jour de la représentation.
Nous vous remercions de votre patience et de votre compréhension. Soyez assurés que nous faisons tout notre possible pour éviter de tels incidents à l’avenir.
La Comédie-Française
En raison du renforcement des mesures de sécurité dans le cadre du plan Vigipirate « Urgence attentat », nous vous demandons de vous présenter 30 minutes avant le début de la représentation afin de faciliter le contrôle.
Nous vous rappelons également qu’un seul sac (de type sac à main, petit sac à dos) par personne est admis dans l’enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française. Tout spectateur se présentant muni d’autres sacs (sac de courses, bagage) ou objets encombrants, se verra interdire l’entrée des bâtiments.