A Cat Among The Pigeons
by Georges Feydeau
Directed by Jérôme Deschamps
Richelieu
Richelieu
Un fil à la patte
2015-06-19 00:00:00 2015-07-26 00:00:00
How does one get rid of a mistress when one plans to marry a rich heiress the same day?
This is the problem faced by Bois d’Enghien, whose lover, Lucette Gautier, is a music hall singer and the artist requested by Baroness Duverger to perform during the signing of her daughter’s marriage contract with... Bois d’Enghien. The lover manages to hold Lucette at bay and sidestep the cascade of events and misunderstandings that could expose his plan. To complete the picture we have a highly colourful gallery of characters: Bouzin, a seedy solicitor’s clerk and failed composer, the impetuous General Irrigua, who is in love with Lucette and desperate to make her his, and Viviane, the future bride who finds her fiancé too well-behaved and dreams of an experienced seducer, not forgetting a few servants, essential cogs in the vaudeville machinery.
Georges Feydeau, the author
A precocious author of vaudevilles, Feydeau staged his first play when 19, Out the Window (1882). He struggled to make an impact apart from one early hit, A Gown for His Mistress at the Théâtre de la Renaissance in 1886. His talent won through in 1892 with Monsieur Goes Hunting! He went from triumph to triumph: Fly in the Ointment (1894), Hotel Paradiso (1894), The Dupe (1896),The Girl from Maxim’s (1899), A Flea in Her Ear (1907),Keep an Eye on Amélie (1908), so many plays that have become classics. He later abandoned the mechanics of vaudeville to compose one-act conjugal farces: Madame’s Late mother (1908) Going to Pot (1910), Don’t Go Walking Around Naked! (1912).
Jérôme Deschamps, the director
A director, author and actor, Jérôme Deschamps was a pensionnaire of the Comédie-Française from 1974 to 1976. In 1979, he founded the Famille Deschiens company with Macha Makeïeff, staging with her a series of productions that he wrote and directed. Among his many successes let us mention Courteline en dentelles (Courteline in Lace) (2011), Salle des fêtes (Village Hall) (2008), Les Étourdis (Dazed) (2004), La Cour des grands (The Big League) (2001) and Les Pensionnaires (The Residents) (1999). His television series, Les Deschiens, helped to popularise the company’s work. Along with his own productions, he has directed plays by Molière (The Affected Young Ladies), Henri Monnier (The Wicked Life), Eugène Labiche (The Lourcine Street Affair), and several operas. Since 2007, he has been artistic director of the Opéra-Comique in Paris.Fly in the Ointment received three Molière awards in 2011.
Direction: Jérôme Deschamps
Direction assistant : Laurent Delvert
Sets: Laurent Peduzzi
Costumes and make-up: Vanessa Sannino
Make-up assistant: Anna Filosa
Lights: Roberto Venturi
Musical arrangement: Bruno Fontaine
Jean
Une musicienne, Une Invitée et une religieuse
Émile, l’Homme en retard et un gendarme
Une musicienne et une invitée
Le Fleuriste, Le Marié et un laquais
La Mariée et une musicienne
Un laquais, l’Homme du couple et un gendarme
et
Sandrine Attard : la Femme du couple et Servante
Agnès Aubé : la Mère de la mariée, Musicienne et Invitée 2
Patrice Bertrand : Lantery et Le Père de la mariée
Marguerite Canaan : Antonio, le Concierge et le Militaire
pour les représentations de mars à juillet 2025
JEU 16 JANV à partir de 11h
achat des places aux tarifs Cartes 2024-2025
MER 22 JANV à partir de 11h
achat des places pour tous les publics individuels et les groupes
Sauf contrainte technique majeure, aucune place ne sera vendue aux guichets.
L’achat en ligne est vivement conseillé pour obtenir une réponse immédiate sur la disponibilité des dates des spectacles et du placement souhaités.
En raison du renforcement des mesures de sécurité dans le cadre du plan Vigipirate « Urgence attentat », nous vous demandons de vous présenter 30 minutes avant le début de la représentation afin de faciliter le contrôle.
Nous vous rappelons également qu’un seul sac (de type sac à main, petit sac à dos) par personne est admis dans l’enceinte des trois théâtres de la Comédie-Française. Tout spectateur se présentant muni d’autres sacs (sac de courses, bagage) ou objets encombrants, se verra interdire l’entrée des bâtiments.